Tulpen koppen.

Vanwege het koude voorjaar heb ik  heel lang van de bloembollen kunnen genieten, maar nu loopt het tulpen seizoen toch echt ten einde.

Elke dag loop ik door de tuin met mijn mand om tulpen te koppen. De border verandert daardoor steeds van kleur. Was de border eerst pastel roze, nu deze tulpen zijn gekopt heeft de border een heel andere, fellere kleur. Leuk! Dat is iets om volgend jaar rekening mee te houden.

Het koppen van tulpen is voor een bloembol een vorm van energie besparen. Door het afbreken van de bloem kan de bol geen energie verdoen aan zaadvorming. Alle kracht gaat naar de bol. Ik hoop dat deze daardoor volgend jaar weer bloeit. 

Het koppen van tulpen is simpel. Hou de tulp in de hand en breek hem net onder de kop af. Let op dat alle bloemblaadjes worden opgeruimd. Als de blaadjes gaan schimmelen komt dat de bol niet ten goede, zo is mij geleerd.  

Tulpenkwekers koppen hun tulpen ook. Alleen gaat dit niet met de hand, maar met een vernuftige machine. Geen pijn in de rug van het bukken. Ik kan er niets aan doen, maar vind het altijd een beetje zonde van al die mooie tulpenbloemen die achteloos in de paden worden geworpen.

De meest gestelde vraag: hoe moet het nu verder met al die uitgebloeide bloembollen? 
De bloembollen laat ik in de grond zitten. De stelen van tulpen worden door vaste planten overgroeid. Zo kunnen ze ongezien afsterven. In het najaar plant ik ongeveer 30% nieuwe bollen bij om verzekert te zijn van voldoende bloei.

Nog een paar dagen en dan is het gedaan met al die vrolijke kleuren. Erg is dit niet, voor je het weet staat er iets anders te bloeien. Ik zag al akeleien, baardirissen en Alliums tevoorschijn komen. En vanmorgen, knoppen in de rozen. The show must go on!

Fijne week
Hetty
Tulpen koppen met de hand.

Tulpen koppen met de machine

Border in pastel, half april.

Dezelfde plek, een maand later, veel feller van kleur..
Na de tulpen komen de honderden Alliums  tevoorschijn. The show must go on!

 

Reacties